Luft och syre

Först så stälde han ett värmeljus i en glasbägare. Han hade ett hoprullat pappersrör med en bajspåse. Han blåste in syre i pappersröret så att det kom in i bajspåsen. Han la ner papperspåsen i glasröret och tryckte på bajspåsen så att syren kom in i glasröret. Ljuset slocknade inte för att det var syre. Och syre gör så att ljuset lever. Sen så håll han andan ganska länge. Han la ner påsen som förut och tryckte och då så slocknade ljuset. Det slocknade för att när man håller andan så bildas koldioxid och all syre försvinner.

Labb om Jod

Idag 18/5-2010 skulle vi göra en labb om att se om det var jod.Min grupp bestod av jag och NAchos.Det vi började med var att Håkan berättade vad vi skulle göra. Han hade tagit fram småbitar av mat. Vi skulle hälla i småbitarna i var sitt provrör och ta varmt vatten men inte mycket vatten. Sen tog vi provrören och la ner i en stor bägare. Vi tog en värmeplatta och alla provrör i en stor bägare och kokade allt. Väntar väntar väntar väntar...................................................Men när vi skulle hälla i Jod så blev det inget blått i provröret.

Urdjur

Idag så skulle vi kolla på våra växer igen. Vi skulle hälla på lika mycket vatten och näringsämnen. Sedan sa Håkan att vi skulle kolla på urdjur i ett mikroskåp.

Uppgift 5

Ansgar vill få högre betyg än Styrbjörn och gör sitt experiment på detta sätt:

A: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
B: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
C: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
D: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
E: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
F: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med Ansgars experiment?

Jag tycker att det är bra att han varierar både vatten och jord i ett och samma expriment, men jag tycker att han inte behövde ha den utan vatten.


Uppgift 4

Styrbjörn sätter igång ett experiment med sex plantor följande experiment:

A: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
B: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 10 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
C: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
D: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
E: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
F: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 50 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
G: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.

Vilken fråga vill Styrbjörn få svar på med sitt ambitiösa experiment?

Hur tror du resultatet blir?

Jag tror att styrbjörn vill veta om det växer snabbare med mycket eller lite vatten.

Jag tror att D växer snabbast och att A och G växer sämst.


Uppgift 3

Ulla, Gun och Pernilla gör följande experiment:

Ulla: 5 gräslöksfrön, 2 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel.
Gun: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel.
Pernilla: 1 krassefrö, 0,5 dl jord, 10 ml vatten med gödningsmedel.

Det visar sig att det växer bäst för Ulla. vad har de visat med detta?

Det är för att ulla har mest frön, jord och är en av de som har mest vatten.



Uppgift 2

Vad är dåliggt med exprimentet?

Ulf, Ulrik och Urban gör så här:

Ulf: 3 gräslöksfrön, 2 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel, mycket solljus.
Ulrik: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel, en del solljus ibland.
Urban: 1 krassefrö, 1 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel,inget solljus.

De hade olika föruttsättningar. en hade 2dl jord medan de andra hade 1dl. två st. hade gräslöksfrön, och en hade krassefrön.

Uppgift 1

  1. Vad skulle de mäta?
  2. Vad är det som ändras i experimentet?
  3. Vilka saker hålls lika i experimentet?
  4. Vilken fråga får de svar på med sitt experiment?
  5. Är det ett bra experiment?
1. Gräslökfröet.
2. Gräslöken växer vaarge vecka.
3. Dom har lika många gräslöksfrön, vattnet och gödningsmedel.
4. Dom får svar på vilken gräslök som växte mest.
5. Jag vet inte.

Labb 4/5-2010

Idag skulle vi titta på hur det hade gått för våra växter. Min växt hade inte växt någonting. Vi skulle göra precis som förra gången.



Labb om stärkelse och jod.
Senare i lektionen skulle vi göra ett test med stärkelse och jod. Vi började med att hälla i vatten i en bägare. Medans Calle hällde i vatten hämtade Philip en värmeplatta och vi tog bägaren och satt den på värmeplattan. Medans den satt där rörde vi om. När stärkelsen

RSS 2.0