Labb 5.2

MATERIAL: Mätcylinder, nål, vatten, isbit.

HYPOTES: Mätcylindern kommer att höjas.

GENOMFÖRANDE: Jag tog en mätcylinder och fyllde den med 200ml vatten. Jag stoppade i en isbit och då höjdes vattnet med 9 ml, men när jag pressade ner isbiten så höjdes den med 1 ml. Och sen så väntade jag på att den skulle smälta.

RESULTAT: Vatten nivån höjdes 9 ml, och när jag pressade ner isbiten så höjdes den ytterligare 1 ml.

Labb 5.3

MATERIAL: Bägare, brännare, trefot, vatten

HYPOTES: Jag tror att det kommer att koka efter en stund och sen ryka. Jag tror att bubblorna innehåller ånga.

GENOMFÖRANDE: Jag tog fram en bägare och fyllde den till hälften med vatten. Sen la jag fram en brännare och satt på bägaren med vatten och satt på plattan och väntade.

RESULTAT: Det började koka som ... och det började ryka. Bubblorna innehåller vattenånga.

Labb 5.4

MATERIAL: Bögare halvfylld med kallt vatten.

HYPOTES: Jag tror det kommer bli bubblor på kanterna.

GENOMFÖRANDE: jag tog fram en bägare och fyllde den till hälften med kallt vatten.

RESULTAT: Hitills så är det små bubblor i botten.


Testa dig själv 5.4

1. Ytvattnet som är högst upp på sjöar opch är mer förorenat än grundvattnet och måste renas innan vi dricker det.
2. När man tar vatten från sjön måste man rena det i 4 steg. 1. Där är det grov filtrering, som tar bort allt stort skräp. 2. Sen häller man ner ett klibbigt eller geléaktigt ämne i vattnet, såp att det bildas klumpar som faller till botten, kallas flockning. 3. Sedan får vattnet flyta igenom etyt tjockt lagar sand för att filtrera bort alla föroreningar som är kvar. 4. Nu häller man bakteriedödande medel i vattnet som ofta innehåller klor, eller kloratomer. Sedan upp i vattentornet där vi sedan får vattnet ifrån.
3. Sedan när vi använt vattnet är det smutsigt det renas i 2 steg. 1. Först silas alla stora föroreningar bort, kallas mekanisk rening. 2. Vid den biologiska reningen låter man bakterier rena vattnet och då bildas klumpar som sjunker till botten. 3. Man häller i andra kemiska ämnen som sedan blir klumpar och sjunker.
4. Vi renar vattnet innan vi använder det för att vi inte ska få i oss föroreningar och då kan vi bli sjuka.
5. Vi renar vattnet så att det inte kommer ut och sedan skadar fiskar och andra växter.
6. Det står på uppgift 2 och 3.

Testa dig själv 5.3

1. När en vätska blir till gas utan att kokas kallas det att den avdunstar.
2. Vatten ångan syns inte. Men det är små droppar som åker upp i himmlen och bildar moln.
3. När vattnet avdunstar är det under kokboken. Det är slumpen att några molekyler får högre fart än de andra.
4. När solen lyser på vattnet avdunstar vattnet och bildar moln. Molnen stiger och stiger medans de blir tyngre. Vid bergen blir de så tunga att de släpper allt och då börjar det regna. Regnet åker ner i bäckar, åar och sjöar och sedan ut i havet igen.
5. Vi dricker inte samma vatten som dinosaurierna gjorde. Det säger vissa men vi gör inte det. Eftersom vattnet ständigt reagerar med andra ämnen, te.x ett äpple växer och skapar socker. När vi äter det förbränns det i vår mage och skapar vattenmolekyler.


Testa dig själv 5.2

1. H2O.
2. Vattnet är som tyngst vid temeraturen +4 C.
3. Isen flyter på vattnet för att det är lättare än flytande vatten. Isen är viktig för djur, för där kan dem vila. Om det inte fanns is skulle inte alla djur t.ex. isbjörnar orka simma hela tiden.
4. Ytspänning är det som är högst upp på vattnet. Det är en onsynlig hinna på vattnet. Det är det som håller ihop vattnet. Vi kan se att det är ytspänning när en ''spindel flyter fram på ytspänningen.
5. Värme kapacitet menas med att olika ämnen är olika lätta att värma upp och kyla ner. Vattnet har hög värmekapacitet för att vattnet håller kvar värmen lätt.

Testa dig själv 5.1

1. Ungefär hur stor del av din kropp är vatten? Svar: 70 % vatten.

2. Hur mycket vatten gör varje person i Sverige av med varje dag? Svar: I genomsnitt använder en person av med 200 liter vatten varje dag.

3. Berätta hur jordens vatten fördelas mellan saltvatten, is och flytande sötvatten. Svar: Saltvatten = 97,3 %,
sötvatten = 2,7 %, och inlandsisar och glaciärer 2,1 % grundvatten 0,59 %, sjöar och floder 0,01 %, atmosfären 0,001 %.

4. Beskriv vattnets betydelse för några olika slags transporter. Svar: Vattnet är viktigt transportmedel för tex. Båtar, fartyg, jollar och ubåtar.

5. På vilka sätt tror du människors liv skulle se annurlunda ut om 90 % av jordytan vore land och det bara fanns några mycket små hav? Svar: Vi skulle dö om det bara var 90 % av jordytan.

RSS 2.0