Testa dig själv 4.2

1. Beskriv ozonmolekylen. Vad har den för molekylformel? Svar: ozon är en gas där varje molekyl är byggd aav 3 syreatomer. Molekylformeln är O³.

2. Vad andvänds freoner till? Svar: Freonerna används för kylmämnen i kylskåp och frysboxar, även drivgas i sprayburkar.

3. Hur bildas marknära ozon och hur påverkar det oss? Svar: Om ozonen är på marken och solen skiner på bilavgaser så kan den skada växter och bidra till att skogen dör. det är också farligt för djur och människor. Och då är det lungorna som drabbas.

4. Vad är ozonskiktet och varför är det så viktigt? Svar: Ozonskiktet fångar upp en del av det ultraviolleta ljus som kommer från solen. Det är osynlig ljus som skulle vara skadligt för allt liv om den kom ner till jordytan, människor kan få hudcancer av det.

5. Varför har ozonskiktet blivit tunnare? Svar: Ozonskiktet har blivit tunnare för att vi använder freoner. Det finns i sprayburkar, kylskåp kylboxar.

6. Berätta hur ozonbalansen uppkommer. Svar: Ozon bildas högt uppe i atsmofären när solen skiner. Då bryter ljuset sönder syremolekyler till fria syreatomer. En fri syreatom kan sedan slå ihop sig med andra och bilda en ozonmmolekyl.

7. Du är uppfinnare och har hittat på ett nytt kemiskt ämne. Vad bör du tänka på för att undvika att det skadar miljön? Svar: Jag bör tänka på att det inte innehåller någon sorts freongas, för att freonet skadar ozonet och då blir det farligt för oss människor. Det ska heller inte innehålla bly eller liknande gaser. Bly är farliga förr människor, djur och naturen. Men om jag hittar på en jätte bra gas måste jag tästa gasen innan jag börjar sälja den. Jag ska inte använda giftiga gaser i mina uppfinningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0